tiistai 28. toukokuuta 2013

Huoltajien kuulemistilaisuus 28.5.

Huoltajien  oli järjestetty kuulemaan opetustoimen ehdotus opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnalle 12.6. pidettävään kokoukseen. Kaupungin puolelsta oli Kaisu Tuominen ja Juha Nurmi opetustoimesta sekä kaksi henkilöä tilakeskuksesta. Tämä on epävirallinen muistiinpano tilaisuudesta.

Nykytilanne

Ympäristöterveys ei ole asettanut mitään tiloja käyttökieltoon, mutta pari tilaa (mm. auditorion) 1. kerroksessa koulu on itse asettanut käyttökieltoon tilakeskuksen lausunnon perusteella. Rakennuksen ilmanvaihto on alkuperäinen, joten se ei vastaa nykystandardia ja uusia tiiviitä ikkunoita. Tämän seurauksena ilmavuotoja on rakenteista, mm. alapohjasta, jossa on vielä rakennusaikaisia rakennusjätteitä (muottilautoja yms.).
Osa oppilaista ja opettajista on oireillut todennäköisesti sisäilmasta, mutta tarkkoja tilastoja ei ole olemassa, kiitos salassapitosäädöksien. Esimerkiksi terveydenhoitaja ei saa ylläpitää rekisteriä eikä työterveyshuollostakaan todennäköisesti ole saatavissa tarkkoja tietoja, joten arviot ovat väistämättä epätarkkoja eikä kellään ole kokonaiskuvaa.
Ensiapuna luokissa on ilmanpuhdistimia, jotka ovatkin auttaneet.

Ehdotus jatkoksi

Opetustoimen ehdotus on hankkia siirtokelpoiset opetustilat, jotka todennäköisesti sijotettaisiin viereiselle urheilukentälle eli Suvelan hiekalle. Sääli äskettäin peruskorjattua urheilukenttää, mutta muutakaan paikkaa ei ole, ellei sitten Suviniityn toistaiseksi rakentamatonta aluetta hyödynnettäisi.
Uusien opetustilojen saaminen kestää noin 9 kuukautta, joten parhaassa tapauksessa ne olisivat käytössä kevätlukukauden 2014 alusta.
Tilakeskus hoitaa suunnittelun ja järjestelyn. Tavoite on saada koko koulu samaan paikkaan. Mikäli tämä ei onnistu, joutuisivat vanhimmat oppilaat muuanne, joko toiseen alueella olevaan kouluun tai kauemmaksi. Tämä perustuu opetuslautakunnan periaatepäätökseen, jonka mukaan pienimmät koululaiset ovat ensisijalla lähinnä kotia.
Koulun peruskorjaus joutuu odottamaan pääsyä investointiohjelmaan, jonka kaupunginvaltuusto hyväksyy aina budjetin yhteydessä joulukuussa. Ensiapuna ensimmäiset korjaukset on kuitenkin suunniteltu tehtäväksi kesän aikana ennen syyslukukauden alkua. Korjauksilla on kaksi tavoitetta: sisäilmaa pystytään parantamaan välittömästi sekä osaa tiloista pystyttäisiin käyttämään peruskorjausta odotettaessa ja sen aikana. Väliaikaisiin tiloihin on vaikea tehdä mm. liikuntasalia, mutta nykyinen sali kaipaa kunnostusta sekä ylhäältä että alhaalta.Erityisesti ilmanvaihtoon ja veteen liittyvät ongelmat pyritään ratkaisemaan. Myös osaa koulun erikoisluokista pyritään käyttämään.
Korjauksista pyritään löytämään ensiapu, mutta tuskin niin paljoa että ilmanpuhdistimista olisi järkevää luopua.

Vaihtoehtoinen ratkaisu

Siirtokelpoisten tilojen vaihtoehtona on koulutilojen hankkiminen toisista kouluista. Useinkaan koko koulu ei mahdu yhteen kouluun "alivuokralaiseksi", vaan koulu jakautuu luokka-asteittain eri paikkoihin. Tämä on tietysti koulun yhtenäisyyden kannalta ikävää kun edes yhteinen rakennus ei ole kokoava tekijä. Lähellä olevat koulut - Saarnilaakso ja Kirkkojärvi - ovat nykyisellään jo täysiä, joten edessä olisi suurimmalle osalle bussimatka kauemmaksi, vaikka alaluokkalaiset onnistuttaisiin pakkaamaan lähikouluihin. Koulun toiminnan kannalta pysyminen yhdessä paikassa olisi paras ratkaisu.

Remontti vai uusi koulu

Koulurakennuksen kohtalo selviää aikanaan tarkemman tutkimuksen ja suunnitelman perusteella. Molempia vaihtoehtoja on Espoossa tehty, Soukan koulu peruskorjattiin kun taas Auroran koulu puretaan osittain. Kummallakin tavalla saadaan aikaiseksi toimiva ja nykyaikainen koulu, esimerkiksi  Soukan koulussa ollaan oltu tyytyväisiä peruskorjattuun kouluun.

Mitä seuraaksi?

Wilman kautta koulun oppilaiden vanhemmille toimitetaan selkokielinen selvitys nykytilanteesta ja suunnitelmista. Toivotiin sitä viimeistään perjantaiksi 7.6., jolloin myös lautakunnan esityslista on nähtävissä.  Sitä odotellessa voi tutustua koulusta tehtyyn sisäilmaraporttiin (29 Mt).
Ennen lautakunnan kokousta kannatta olla yhteydeydessä lautakunnan ja valtuuston jäseniin, jotta asia pysyy päättäjien mielissä. Eikä asiaa kannata pitää vakan alla sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä. Koulun vanhempainyhdistys ja johtokunta ainankin tekevät lausunnon asiasta opetuslautakunnalle.
Mikäli koulun kannalta positiivia päätöksiä ei tule, hätävaihtoehtona on alla olevan kuvan mukainen vanhempainyhdistyksen aktiivien huovuttama lakki koulun vuotavan katon suojaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti